پایگاه خبری تحلیلی
به گزارش قم نما به نقل از ایرنا قم ، اکبر بهنامجو در اجلاس شورای ادارات کل نوسازی منطقه سه کشور با قدردانی از تلاش دستگاههای اجرایی و خیرین نوسازی مدارس، توجه به کیفیت سازه و معماری آموزشی را ضروری دانست و افزود: محل احداث مدرسه باید با دقت انتخاب شود؛ هر زمینی که ارزان یا در دسترس است، الزاماً برای مدرسهسازی مناسب نیست.
وی اضافه کرد: محیط مدرسه باید آزاد، امن و بدون اشراف ساختمانهای مجاور باشد تا دانشآموزان در فضایی آرام، پرنشاط و به دور از تنشهای بصری به یادگیری بپردازند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت عناصر معماری در فرآیند آموزشی، تصریح کرد: نور، رنگ، طراحی فضا و چیدمان معماری مدارس باید بهعنوان عناصر اثرگذار بر رشد ذهنی و روانی دانشآموزان دیده شود، نه یک جز فرعی در پایان پروژه.
پیشنهاد استفاده دو منظوره از مدارس
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود برخی زیرساختهای رفاهی و فرهنگی در استانها، پیشنهاد کرد: مدارس جدید باید بهگونهای طراحی شوند که در ایام تعطیل و مناسبتهای آموزشی، قابلیت استفاده بهعنوان محل اسکان معلمان یا ارائه خدمات فرهنگی به مسافران و شهروندان را داشته باشند.

تاکید نماینده قم بر اثرگذاری طراحی محیط بر کیفیت آموزش
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اهمیت معماری و کالبد شهری در سلامت و نشاط اجتماعی، گفت: همانگونه که معماری شهری میتواند بر جامعه اثرگذار باشد، معماری مدارس نیز نقشی مستقیم در افزایش یا کاهش یادگیری دانشآموزان دارد.
محمدمنان رئیسی با اشاره به اهمیت رنگ در فرآیند یادگیری، افزود: در قرآن کریم بهویژه در سوره بقره، رنگ زرد بهعنوان رنگی شادیبخش معرفی شده است. همچنین روایات متعددی به نقش این رنگ در ایجاد نشاط و تمرکز اشاره کردهاند.
نتایج پژوهش میدانی درباره اثر رنگ بر نمرات دانشآموزان
وی اضافه کرد: در یک پژوهش کارشناسی ارشد، با کنترل تمامی عوامل و تغییر تنها یک متغیر یعنی رنگ دیوار مقابل دید دانشآموزان، مشخص شد که نمرات آنان در آزمونها بهبود یافته است.
وی بر ضرورت بهرهگیری از منابع بومی و دینی در مدرسهسازی تاکید کرد.
لزوم انعطافپذیری مدارس با توجه به روند جمعیتی
رییسی با اشاره به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور و پیامدهای آن بر جمعیت دانشآموزی، خاطرنشان کرد:کاهش تعداد دانشآموزان، ضرورت طراحی مدارس انعطافپذیر را دوچندان میکند؛ مدارسی که بتوانند خدمات بیشتری به محلات ارائه دهند و در عین حال برای آموزش و پرورش نیز نقشی مولد و درآمدزا داشته باشند.
وی تاکید کرد: مدارس باید در برنامهریزیهای کالبدی و شهری جایگاه روشن و آیندهنگرانه داشته باشند تا بتوانند در بلندمدت پاسخگوی نیازهای اجتماعی و فرهنگی محله باشند.
به گزارش ایرنا، در اجلاس منطقه سه نوسازی مدارس کشور که با حضور مدیران کل نوسازی و توسعه مدارس استانهای منطقه سه، خیرین مدرسهساز و مسوولان آموزش و پرورش در قم برگزار شد، آخرین سیاستها و برنامههای ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین مدیران نوسازی استانها عملکرد واحدهای اجرایی و پروژههای مشترک را ارائه کردند و درباره راهکارهای ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی، شیوههای تامین مالی و بهرهوری در ساختوسازها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اخبار مرتبط