پایگاه خبری قم نما گزارش می دهد؛

رسانه ها به عنوان چهارمین رکن دموکراسی/ بازیگران بیطرف برای جذب حداکثری در انتخابات/ رسانه اهرم روشنگرانه برای انتخاب اصلح و آگاهانه مردم

قم نما- رسانه‌ها با شکل دادن به جریان‌های فکری جامعه، تحلیل و تشویق مردم به انتخاب اصلح، شناخت برنامه‌ها و شعارها و وعده‌های انتخاباتی، نقش موثری در تحولات جوامع، پدیده‌های سیاسی، مطالبه‌گری اجتماعی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق رای و آگاهی‌بخشی مردم برعهده دارند.

به گزارش پایگاه خبری قم نما- هیفاء پردل– با افتخار باید گفت که ایران اسلامی یکی از الگوهای مهم مردم سالاری دینی است که بعد از سرنگونی رژیم مستبد طاغوت بعد از ۲ هزار و ۵۰۰ سال با اقتدار معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با برگزاری انتخابات آزاد شکل گرفت که با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر این نظام انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رای و مشارکت در تعیین سرنوشت خود با انتخاب اصلح اهمیت بسیاری دارد.
کم تر از ۴ ماه دیگر کشور با انتخابات مهم دیگری روبرو است دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که با ششمن دوره انتخابات خبرگان رهبری همراه است، انتخاباتی که در شرایط کنونی که کشور با آن روبرو است بسیار حساس و برای نظام سرنوشت ساز است شاید برای مردم این سئوال پیش آید با توجه به عمکرد ضعیف برخی نمایندگان در قیاس با شعارهای تبلیغاتی آنها قبل از انتخاب در این شرایط آیا حضور در این انتخابات می توان شاهد تغییراتی بود؟ انتخاب اصلح چگونه است؟
طبق تاکیدات مهم مقام معظم رهبری انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار اهمیت دارد و طبق فرمایش ایشان« مجلس قوی و با ایمان و انقلابی که این آرمانها را بفهمد و بشناسد و به آن پایبند باشد، مهم است و نبودن چنین مجلسی، یا ضعیف بودن آن، یا اختلال در آن، برای ملت یک خسارت و خسران بزرگ است» لذا برای رسیدن به هدف نیاز به حضوری حداکثری و انتخابی آگاهانه از سوی مردم داریم.
در دنیای جنگ رسانه ای دشمن و هجوم تبلیغات دروغی که این رسانه ها برای ایجاد یاس بین مردم و کاهش حضور آنها پای صندوق های رای ، امروزه رسانه ها به عنوان قوه ی چهارم دموکراسی نقش بسیار تعیین کننده ای در جریان انتخابات دارند رسانه ها نه تنها در جذب حداکثری مردم پای صندوق رای بلکه در نحوه انتخاب؛ انتخاب آگاهانه و آگاهی بخشی اجتماعی مردم نقش مهمی را بازی می کنند جدای از این که نقش آنها باید بی طرفانه باشد اما برای یک حضور آگاهانه در شرایط کنونی که کشور دارد مسئولیت خطیری خواهند داشت.

رسانه های نقشی هوشمندانه در جذب حداکثری مردم و انتخابی آگاهانه دارند.
مدیر کل روابط عمومی وامور بین الملل استانداری قم در ارتباط با نقش مهم رسانه ها در جذب مردم پای صندوق های رای معتقد است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفندماه امسال در سطح کشور برگزار می‌شود و یکی از مهمترین مسائل در این انتخابات توجه به امر خطیر اطلاع رسانی هوشمندانه و تلاش برای افزایش مشارکت است. در این بین رسانه به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار در جامعه دارای نقش‌های بسیار زیادی است.
رضا اعرابی می افزاید: رسانه‌ها با شکل دادن به جریان‌های فکری جامعه، تحلیل و تشویق مردم به انتخاب اصلح، شناخت برنامه‌ها و شعارها و وعده‌های انتخاباتی، نقش موثری در تحولات جوامع، پدیده‌های سیاسی، مطالبه‌گری اجتماعی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق رای و آگاهی‌بخشی مردم برعهده دارند.
وی عنوان می کند: در دنیای امروز رسانه ها، آئینه تمام نمای تمایلات اجتماعی جوامع به شمار می روند، واکنش رسانه ها به اخبار و اتفاقات روز معمولا نشات گرفته از واکنش های عمومی مردمی است ؛ لذا مدیریت واحد در این زمینه نیز می تواند موجب تحقق اهداف شود. تبیین و روشنگری از مهمترین رسالت‌های رسانه‌ها است که این نقش‌ها در ایام انتخابات باید پررنگ‌تر شود تا مردم در انتخاب کاندیداهای مد نظر خود بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارکرد مهم رسانه در جذب حداکثری و حداقلی مردم پای صندوق های رای

یکی از بانوان فعال رسانه ای استان قم در ارتباط با نقش مهم رسانه ها در مشارکت مردم پای صندوق های رای در گفت وگو با خبرنگار پایگاه قم نما می گوید: رسانه نقش اصلی در مشارکت حداکثری و یا حداقلی مردم در انتخابات را دارد رسانه در کنار نقدهای موجود باید پیشرفت ها در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی را به نمایش بگذاردنمی توان ادعای رسانه مستقل و مردمی را داشت اما آنچنان سیاه نمایی کرد که موفقیت ها دیده نشود رسانه اگر منفی نگر باشد توسط خود مردم ترد خواهد شد همانطور که در این روزها می شنویم فلان رسانه تعطیل شد پس هیچ چیز به اندازه واقعیت برای مردم اهمیت ندارد.

مرضیه مهدیلوکه خبرنگار پایگاه خبری قم فردا است در ادامه

عنوان می کند: از طرفی ممکن است هر رسانه ای از نظر سیاسی اجتماعی یا هر بعد دیگر طرفدار کاندیدای خاص باشد که به راحتی می‌تواند آن کاندیدا را به مردمی معرفی کند اما اگر در این مسیر میخواهد موفق باشد باید از سیاه نمایی در مورد کاندیدهای دیگر بپرهیزد زیرا نقش اول رسانه ترغیب مردم به شرکت در انتخابات و بعد از آن تشویق به رای دادن به کاندیدای مورد نظر آن رسانه است.
وی در ادامه می افزاید: اگر رسانه با هر سلیقه ای که دارد جانب انصاف را رعایت کرده و پیشرفت های ۴۰ سال اخیر را به نمایش بگذارد مردم هم به درک درستی دست خواهند یافت و مشارکت در انتخابات را یکی از مسیرهای پیشرفت بیشتر کشور مشاهده خواهند کرد.


رسانه ها ؛ نمایندگان افکار عمومی برای هدایت در انتخابات و خنثی سازی توطئه ها

یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان که عضو هئیت مدیره خانه مطبوعات قم می باشد در ارتباط با نقش مهم رسانه ها در شرایط کنونی می گوید: در شرایط کنونی که دشمن با جنگ ترکیبی تمام عیار به مصاف مردم کشور ما آمده است و با تمام توان خود به دنبال کمرنگ کردن حضور شکوهمند مردم در صحنه جامعه و به خصوص انتخابات آتی است، وظیفه ما به عنوان اهالی رسانه اهمیت دوچندانی پیدا می کند.
علی شعبانی در ادامه رسانه را نمایندگان افکار عمومی مردم عنوان می کند و می افزاید: از آنجایی که رسانه ها نقش مهم و معناداری در شکل گیری ادراک و افکار افراد جامعه دارند و به نوعی نمایندگان افکار عمومی هستند، مسئولیت ما به عنوان اهالی رسانه در آگاهی رسانی مردم دو چندان میشود؛ البته رسانه ها اگر به وظیفه اخلاقی خود عمل کنند به راحتی می‌توانند نقش مهم خود را در جهت دهی افکار عمومی داشته باشند و می توانند بسیاری از توطئه های دشمن را خنثی کنند.

به گفته این فعال رسانه ای؛ وقتی که دشمن با جنگ شناختی افکار عمومی نسل جوان را هدف گرفته است و به دنبال جابه‌جا کردن حقیقت و تحریف مسائل است، رسانه ها میتوانند با تبیین مسائل روز کشور به این جنگ شناختی بروند و با بازگرداندن اعتماد عمومی به نسل جوان زمینه مشارکت و حضور حداکثری را محقق کنند؛ خوشبختانه ما در استان قم ظرفیت رسانه ای زیادی داریم و اهالی رسانه قم میتوانند با همفکری، همدلی و همراهی در خنثی سازی و مقابله با توطئه های دشمن و افزایش مشارکت مردم در انتخابات آتی نقش بسزایی داشته باشند.


رسانه ها؛ و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی

یکی دیگر از بانوان فعال رسانه ای استان که در روزنامه های شاخه سبز و آفتاب قم فعالیت دارد در ارتباط با رسانه و نقش آن در انتخابات بیان می کند: رسانه‌ها به دلیل فراگیری و گستردگی مخاطبان خود، در مسائل مختلف می‌توانند تاثیرگذار باشند و بدون شک نقش مؤثری در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و جهت دهی افکار عمومی ایفا می‌کنند، اما آنچیزی که علاوه بر جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات حائز اهمیت است این است که رسانه‌ها مردم را برای انتخاب اصلح آگاه نمایند و به آنان اطلاعات درست را منتقل نمایند.
زهره نعلبندی می افزاید: لذا تولید محتوای مناسب، شفاف سازی، مستقل عمل کردن رسانه و عدم حمایت از کاندیداها و آگاه سازی مردم از توطئه و فریب‌ رسانه‌های معاند می‌‌تواند در جلب اعتماد مردم و تشویق آنان به مشارکت در انتخابات موثر واقع شود.