ضرورت اجرای جدی طرح کنترل ترددها در ورودی و خروجی‌های قم

کنترل ترددها در ورودی و خروجی قم در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی باید با جدیت و قوت بیشتری دنبال شود که در حال حاضر اینگونه به نظر نمی‌رسد.

طی گزارشی به قلم مهدی بخشی در خبرگزاری مهر قم آمده است ،طرح «فاصله گذاری اجتماعی» از روز جمعه ۸ فروردین به منظور کاهش انتقال و اشاعه ویروس کرونا در سراسر کشور به مرحله اجرا در آمد.

یکی از بندهای اصلی این طرح منع آمد و شد و محدودیت‌های تردد و سفرها است و افراد از روز اعلام این طرح اگر قصد مسافرت دارند باید سفر خود را لغو کنند، چرا که در این طرح، فقط افرادی می‌توانند وارد شهرها شوند که بومی و ساکن آن شهر باشند و افراد غیر بومی با پلاک استان‌های دیگر اجازه ورود نخواهد یافت و مجبور می‌شوند به محل سکونت خود باز گردند.

از بامداد روز جمعه به دستور استاندار قم این طرح در مبادی اصلی قم به همکاری نیروهای مسلح و هلال احمر به مرحله اجرا در آمد.

اجرای این طرح در اتوبان قم- تهران به عنوان شاهراه ارتباطی بین ده‌ها شهر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی اجرای این طرح آنگونه که باید و شاید در مرحله عملیاتی و اجرا سخت گیری ندارند که در صورت ادامه این روند، شاهد توفیقات چندانی نخواهیم بودیم، هر چند که بسیاری‌ها معتقدند اگر این طرح از روزهای پایانی سال اجرایی می‌شد شاهد این تعداد مسافرت نبودیم و شرایط نگران کننده به نظر نمی‌رسید.

مشاهدات عینی خبرنگار مهر در عوارضی قم – تهران نشان می‌دهد به برخی از خودروهای با پلاک قم به بهانه‌های مختلف از جمله عزیمت به آرامستان بهشت معصومه (س) و یا ورود به شهرک‌های صنعتی اجازه خروج داده می‌شود و در برخی از زمان‌ها نیز به دلیل نبود نیروی انسانی کافی، اجرای طرح متوقف و مسیر رفت و آمد بدون ممانعتی باز است، هر چند که بسیاری از خودروهای با پلاک قم نیز بازگرداننده می‌شوند و از همان عوارضی دور می‌زنند.

همه دستگاه‌ها باید بر وظیفه و مأموریت خود اشراف داشته باشند

شاید لازم باشد بر روی این طرح کار کارشناسی بر پایه مشخصات بومی صورت گیرد و همه دستگاه‌ها می‌بایست بر وظیفه و مأموریت خود اشراف داشته باشند که در روزهای ابتدای این طرح در استان قم چنین وضعیتی دیده نمی‌شود و حتی در بین متولیان اجرا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد؛ به عنوان نمونه برخی از عوامل اظهار داشته‌اند که تا ۶۵ کیلومتری قم امکان تردد و خروج وجود دارد و نیروهای نهادی دیگر خلاف این موضوع را مطرح کرده و می‌گفتند در صورت خروج از عوارضی با ثبت دوربین‌ها، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار صاحبان خودروها می‌باشد.

برخی از مسیرهای فرعی بدون کنترل است و اگر کسی بخواهد وارد قم شود بدون مشکلی به شهر ورود می‌کند

هم اکنون در ورودی عوارضی قم از سمت تهران، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر هستند و ضمن پایش سلامتی افراد و تب سنجی، ورودی‌هایی که در هر ساعت میانگین ۴۰۰ خودرو می‌باشد را تحت کنترل قرار می‌دهد، ضمن اینکه خودروها از تونل ضدعفونی کننده نیز عبور می‌کنند.

در خروجی عوارضی قم به سمت تهران نیز نیروهای بسیج و سپاه به همراه پلیس راه مأموریت کنترل ترددها را بر عهده دارند که به نظر می‌رسد در این نقطه حضور عوامل پلیس به عنوان نیروی رسمی و انتظامی با دارا بودن اختیارات قانونی بر اجرای جدی‌تر این طرح کمک می‌کند.

هلال احمر و پلیس نیز در برخی از ورودی‌های فرعی به قم مستقر شده تا از ورود خودروهای غیربومی و غیر ساکن به قم جلوگیری کند، این در حالی است که برخی دیگر از مسیرهای فرعی بدون کنترل است و اگر کسی بخواهد وارد قم شود بدون مشکلی به شهر ورود می‌کند.

کنترل خودروهای ورودی به قم در ۸ نقطه شهر

جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم می‌گوید، تیمی از پلیس، راهداری، هلال احمر و ثبت احوال به صورت مشارکتی در حوزه راه‌ها که شامل پنج نقطه است و در حوزه شهر که شامل سه نقطه است حضور یافته و مانع از ورود خودروهای غیر بومی به شهر قم می‌شوند.

وی افزود: تیم‌ها در مقابل پلیس راه جاده قدیم قم – کاشان، بعد از عوارضی آزادراه قم – کاشان در رمپ ورودی به میدان ۷۲ تن، از سمت جاده اراک به قم مقابل امام زاده جمال الدین ورودی بلوار امام رضا (ع)، قبل از شهر جعفریه و ورودی به میدان ۷۲ تن از سمت آزادراه قم – تهران مستقر هستند.

جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم گفت: در این نقاط برای اجازه ورود به خودروهای بومی باید پلاک خودرو ایران ۱۶ باشد و یا کد ملی باید برای قم باشد، یا بیمه نامه خودرو صادره از قم باشد و یا چنانچه شاغل در این استان هستند باید مدرکی شناسایی مبنی بر این امر داشته باشند.