نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
شهرداری در شهر قم، کشور عراق و به طور ویژه برای قرارگاه اربعین برنامهها و فعالیتهایی را برنامهریزی کرده و اجرایی میکند تا بتواند بستر خوبی برای تامین تمام تسهیلات برای بهرهمندی زائرین از تمام امکانات فراهم کند.
به گزارش قم نما به نقل از شهرنیوز، چند سالی هست که با افزایش چشمگیر زائرین اربعین حسینی و شرکتکنندگان در راهپیمایی عظیم کربلا، در آستانه اربعین حسینی تمام خدمات و امکانات کشور برای پذیرایی از زائرین بسیج شده و تسهیلات ویژهای در شهرهای مختلف برای پذیرایی از آنها پیشبینی میشود. شهر قم با توجه به اینکه در مسیر زائرین قرار گرفته به طور ویژهتری در این راستا برای پذیرایی از زائرین برنامهریزی میکند؛ از تشکل قرارگاه مردمی برای ارائه خدمات رفاهی، فرهنگی به زائرین تا فضاسازی شهری و بسترسازی برای حضور و عزاداری دوستداران خاندان عصمت و طهارت. خدمات شهرداری قم در این بخش به سه دسته در ایام اربعین تقسیمبندی میشود؛ شهرداری در شهر قم، کشور عراق و به طور ویژه برای قرارگاه اربعین برنامهها و فعالیتهایی را برنامهریزی کرده و اجرایی میکند تا بتواند بستر خوبی برای تامین تمام تسهیلات برای بهرهمندی زائرین از تمام امکانات فراهم کند. سال گذشته شهرداری قم کارنامه خوبی از خود در خدماترسانی در این سه بخش بر جای گذاشت و توانست اقداماتی در خور برای پذیرایی از زائرین رقم بزند. از ماهها قبل از اربعین حسینی ستاد تسهیلات زائرین شهرداری تشکیل و با مسوولیت سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری برنامهریزیها آغاز شد. در همین راستا هشت ستاد اطلاعرسانی و خدمات زائر با مسوولیت هشت شهردار منطقه هم راهاندازی شد تا خدمات و اطلاعرسانی شکل منسجمی به خود بگیرد. از سال ۹۷ بود که خدمات ویژه اطلاعرسانی شهرداری به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی در دستور کار قرار گرفت تا زائرین دیگر کشورها نیز به سهولت بتوانند به خدمات شهری در قم دسترسی داشته باشند. سامع در این خصوص گفت: سال گذشته تمام سطح مناطق هشتگانه با محوریت پیرامون حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و محل عبور دستهجات عزاداری و مسجد مقدس جمکران در این ایام سیاهپوش شد تا فضای مطلوبی برای عزاداری زائرین فراهم شود. معاون شهردار قم به نصب ۳ هزار و ۵۰۰ متر داربست برای کنترل و هدایت دستهجات عزاداری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: همچنین هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل خدمات، فضای سبز، ستادی و… به صورت شبانهروزی در حال آمادهباش خدمترسانی به زائرین را در دستور کار داشتند. وی با اشاره به آماده باش ۲۷۰ دستگاه ماشینآلات مکانیزه برای جمعآوری پسماندهای شهر در ایام اربعین گفت: همچنین سال گذشته در راستای حفظ نظافت شهری استقرار ۱۳۱ دستگاه خودروی جمعآوری پسماند خشک و استقرار مخازن پسماند و کارتنپلاست در نقاط پرتراکم زائر را در دستور کار داشتیم. سامع اضافه کرد: سال ۹۷ ضمن استقرار ۳۰۰ کارتنپلاست و ۱۷ مخزن پسماند در سطح شهر بیش از ۲۲ هزار کیلوگرم پسماند خشک جمعآوری و بازیافت شد. سامع به آماده باش و استقرار اکیپهای عملیات و امداد سازمان آتشنشانی در هسته مرکزی شهر اشاره کرد و افزود: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری سال گذشته با آمادهباشی که اعلام کرد پارکینگها را برای میزبانی از زائرین و عزاداران آماده سازی کرده و خدمات خوبی ارائه شد. معاون شهردار قم با اشاره به ظرفیتهای پارکینگهای شهر که خدمترسانی به زائرین را انجام دادند، افزود: پارکینگ زائر با ۲۱۰۰ خودرو ظرفیت، پارکینگ شرقی با ۱۴۵۰ خودرو، پارکینگ بهار با ۷۸۰ خودرو، پارکینگ مصلی با ۴۱۰ خودرو، پارکینگ علیخانی با ۲۲۰ خودرو در این ایام میزبان زائرین بودند. آماده باش هزار و ۸۰۰ تاکسی گردشی و خطی و ۳۵۰ دستگاه تاکسی ون، خدمات رسانی ۳۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس، اختصاص تعدادی دستگاه اتوبوس جهت جابجایی زائرین از مصلی به حرم مطهر و برگزاری تور قمگردی و جابجایی زائرین از پارکسوار شمالی و پایانهها هم از اقدامات حوزه حمل و نقل در سال ۹۷ بود. سال گذشته فعالیت اکیپهای تخلفات شهری در راستای کنترل ناهنجاریهای اجتماعی صورت گرفت و بیش از ۱۵۰ دستفروش، وانتبار و… جمعآوری شدند. آماده باش سامانه ۱۳۷، صدور مجوز برای ایستگاههای صلواتی و… هم از دیگر اقدامات سال گذشته شهرداری در شهر قم بود. شهرداری همچنین در کشور عراق و در مسیر نجف به کربلا سال گذشته به عنوان چهارمین سال برنامه تنظیف محوطه پیرامونی مواکب قمی را بر عهده داشت. اعزام ۵۰ دستگاه اتوبوس به مرز مهران، تامین ۵ دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائرین به مرز، اعزام ۸۰ نفر از پرسنل شهرداری برای خدمترسانی از عمود ۱۰۷۰ تا ۱۱۷۰، اعزام دو دستگاه کامیون پرس، توزیع هزار عدد سطح و کارتنپلاست، تامین ۲ هزار کیلو پلاستیک زباله و نصب ۱۰۰ عدد بنر سه زباله برای ترویج فرهنگ بهداشت و مدیریت پسماند بخشی از اقدامات در کشور عراق بوده است. شهرداری در راستای پذیرایی شایسته از زائرین ایرانی و خارجی همکاری مطلوبی را نیز با قرارگاه مردمی اربعین حسینی دارد. اختصاص سه دستگاه کانکس مدیریتی، ۱۰ سازه تبلیغاتی پرتابل و سه عرشه پل، فضاسازی داخل مصلی، استقرار اکیپهای آتشنشانی، نصب ۱۰ عدد پرژکتور برای روشنایی، تامین دو دستگاه اتوبوس برای انتقال زائرین به حرم مطهر، اختصاص پارکینگ بهار برای زائرین به صورت رایگان، تحویل ۵۰ عدد کارتنپلاست و تامین پلاستیک زباله برای تنظیف محیط مصلی صورت گرفته تا در نهایت بیش از ۹۰ هزار زائر اربعین از خدمات قرارگاه بهرهمند شوند. امسال هم شهرداری به طور ویژه برای خدماترسانی به مردم در ایام اربعین و پذیرایی از زائرین ایرانی و خارجی برنامههای گستردهای را همچون سالهای گذشته در دستور کار قرار داده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ