نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
نمايش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» در حالی در قم به روی صحنه رفته است که با مضمون و درون مایه مذهبی، اشک و لبخند را به تماشاگران هدیه می کند. به گزارش خبرگزاری فارس از قم، گامی در دوزخ، گامی در بهشت داستان زندگی دو خانواده محروم جامعه است که در قم سکونت […]
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، گامی در دوزخ، گامی در بهشت داستان زندگی دو خانواده محروم جامعه است که در قم سکونت دارند و برای گذران زندگی خود به فکرهای نادرستی میافتند. عبدل و طاهره به عنوان زن و شوهر و عصمت در نقش دختر آنها یکی از خانوادههای این نمایش است و همچنین عزیز و بهمن در نقش پدر و فرزند نیز در این نمایش حضور دارند.
داستان این نمایش بر این اساس است که صاحبخانه صندوقچه محتوی قرآن خطی از حضرت معصومه(س) از زمان بمباران در این خانه مخفی میکند و از آنها میخواهد که این صندوقچه را به او برسانند تا بفروشد و پولش را در اختیار آنها بگذارد تا صاحبخانه شوند.
سختیهای زندگی و تنگی معیشت این خانواده به اندازهای به آنها فشار میآورد که حاضر هستند از هر راه خلافی صاحب این خانه شوند ولی طاهره از این امر جلوگیری میکند و قرآن را به متصدیان حرم حضرت معصومه(س) تحویل میدهد تا در برابر حضرت معصومه(س) رو سیاه نباشد و به خوبی امانتداری کرده باشد.
از جمله ویژگیهای این نمایش استفاده از لهجه قمی است که به عنوان چاشنی شیرینی و طنز به آن اضافه شده است.
علی فرحناک، عطا منتظری، فرزانه خان محمدی، فاطیما رمضانی مقدم و فرحان فرحناک در این نمایش نقشآفرینی میکنند و فاضل حائری یزدی طراح صحنه، حامد جلالی طراح گریم و مرتضی عقیقی مدیر تبلیغات این نمایش را بر عهده دارد.
نمایش برگزیده و برنده جوایز نویسندگی اول، کارگردانی اول، بازیگرى اول مرد و بازیگرى دوم زن در سیزدهمین جشنواره ملى تئاتر مهر کاشان، نمایش برگزیده و معرفى به جشنواره فجر و برنده جوایز بازیگرى اول مرد، بازیگرى دوم زن، نویسندگى دوم، کارگردانى سوم، تقدیر بازیگرى مرد، تقدیر طراحى پوستر و بروشور از نوزدهمین جشنواره تئاتر استانى قم و نمایش برگزیده و معرفى به جشنواره سراسرى تئاتر رضوى و برنده جوایز نویسندگى دوم، بازیگرى سوم مرد، دو تقدیر بازیگرى نوجوان، تقدیر بازیگرى زن و تقدیر کارگردانى در کارنامه افتخارات این نمایش ثبت شده است.
بی مهری به تئاتر وجود دارد
مرتضی جلالی کارگردان این نمایش در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» در زمینه حضرت معصومه(س) تولید شده است میگوید: این نمایش با لهجه قمی اجرا شده بنابراین با سبکی دلنشین مطلبی درباره ائمه اطهار(ع) و مذهب را به مخاطب ارائه میدهد.
جلالی از سال ۷۳ بانمایش پل تئاتر را شروع کرده و با ورود به کارگردانی از چهار سال گذشته عهد و پیمان با حضرت معصومه(س) دارد که در هر جشنواره در زمینه حضرت کاری داشته باشد. گنج، پدرانه و «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» از جمله نمایشهایی است که در کارنامه خود دارد.
وی در خصوص سختیها و مشکلات تئاتر میگوید: مشکل همیشه وجود دارد زیرا بیمهری به تئاتر و تئاتری همیشه بوده زمانی که تئاتر معیار قرار میگیرد بر اساس دل کار میکنیم به همین دلیل تمرینات اولیه داخل خانه انجام شد سپس سالنی از سوی انجمن هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کرد.
از یک ماهگی فرزندش به همراه همسرش که نقش طاهره را در نمایش گامی در دوزخ، گامی در بهشت داشته تمرین این کار را شروع کرده و اکنون فرزندش ۱۷ ماهه است و همچنان این کار ادامه دارد.
جای خالی فرهنگ خرید بلیت برای تماشای تئاتر
وی با اشاره به علت انتخاب لهجه قمی خاطرنشان میکند: لهجه قمی از شیرینی و جذابیت بیشتری برخوردار است بنابراین زمانی که میخواهیم سخنی به مردم بیان کنیم یا پیامی به آنها ارائه شود باید با شیرینی خاص خود باشد تا پیام را بپذیرد.
این کارگردان میگوید: در ابتدای شروع نمایش مصطفی و احمد کولیوندی در نمایش ایفای نقش میکردند ولی بنا به دلایلی و مشکلات بازیگران تغییر کرده و عطا منتظری و علی فرحناک انتخاب شدند.
تماشاگران با برخی از دیالوگهای این نمایش در زمینه مصیبتهای خانواده اشک میریزد و با برخی از دیالوگها لبخند بر لب دارد.
وی از بها ندادن به تئاتر ابراز نارضایتی میکند و میگوید: کار تئاتر را برای مردم میدانیم و به برگشت مالی فکر نمیکنیم و میخواهیم مردم مشاهده کنند تا پیام منتقل شود.
جلالی معتقد است: هنوز فرهنگ بلیت خریدن برای تماشای تئاتر رواج پیدا نکرده و مردم به این درک نرسیدند که تئاتر شغل و کار است و درآمدزایی دارد و هزینههای آن باید تأمین شود.
نمایشنامه دقیق و حساب شده گامی در بزرخ، گامی در بهشت
علی فرحناک، مسؤول گروه تئاتر امروز با بیان اینکه اوایل این نمایش به عنوان بازیگر نقشی نداشته است میگوید: برادران کولیوندی به دلیل مشکلات کاری نتوانستند این نمایش را ادامه دهند بنابراین نقش عبدل به بنده سپرده شد.
وی خاطرنشان میکند: استفاده از لهجه قمی در نمایش مؤثر واقع شده و مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده است. فکر میکردیم در فرهنگ قم این اتفاق افتاده ولی در جشنواره مهر کاشان مشاهده شد که از مکانهای دیگر نیز با نمایش ارتباط برقرار کردند.
مسؤول گروه تئاتر امروز با اشاره به نقاط قوت نمایش گامی در برزخ، گامی در بهشت میگوید: نمایشنامهای خوب و دقیق و حساب شده دارد و کارگردان روی نگاه جزئی تاکید داشته و سپس تلاش بازیگران و مجموعه عوامل سبب شد این نمایش به موفقیت برسد.
وی خاطرنشان میکند: در گروه تئاتر امروز محدودیت سوژه و موضوع وجود ندارد و بیشتر مباحث و مضامین اجتماعی و روز جامعه مطرح میشود البته به این معنا نیست که در زمینه مذهبی، کودک و نوجوان فعالیت نمیشود.
فرحناک با بیان اینکه قمیها در رشته نمایش نیز شاخص هستند میگوید: نام قم در جشنوارههای مختلف دارای پشتوانه است که مربوط به اساتید و پیشکسوتانی است که متأسفانه بسیاری از این عزیزان در قم نیستند و در مکانهای مختلف در حال فعالیت هستند و جایگاه ویژهای در تئاتر کسب کردند. این امر نشان میدهد که توانایی زیادی در قم وجود دارد.
مسؤول گروه تئاتر امروز با بیان اینکه امکانات سختافزاری کمی در قم وجود دارد میگوید: زمانی که برای اجرای نمایش مذهبی به شهرهای مختلف میرویم مشاهده میشود سالن خوب و مجهز دارند ولی هنرمند ندارند که به اجرا بپردازند ولی قم هنرمند و هنرجوی مستعد دارد بسیاری افراد پس از رفتن به دانشگاه به قم برنمیگردند و جذب گروههای دیگر میشوند.
گامی در دوزخ، گامی در بهشت از اول تا ۲۲ تیر امسال در تالار شهید آوینی واقع در بلوار جمهورى،نبش کوچه ۲۸، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى اجرا میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ